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About our project

Giving the refugees a voice, a fate, a story!


Remapping Refugees Stories is dedicated to the stories of refugees who were victims of NS injustice. In doing so, we span the time frame beyond the war years because for many their journey did not end in 1945. Who are these people, what paths did they take, and how did they deal with their experiences?


On the basis of 22 stories of flight, we want to depict the diverse horizons of experience of people of different ages, gender, religions and ethnic group. We focus on the consequences of flight, possible traumas, conscious and unconscious coping strategies, but also on the very pragmatic challenges of ‘arriving’ in a new life.

Royal Navy official photographer, Tomlin, H W (Lt). Between 1939 and 1945. Public domain, via Wikimedia Commons

Interactive website

© Screenshot Remapping Refugee Stories


The different stories are presented on an interactive world map and enriched with background information on political, historical and geographical contexts. Detailed information on the topics of flight, trauma, and resilience provides users with a deeper insight. 


In addition, we provide educational material in the form of learning scenarios for different age groups. The website will be published at the end of 2024.

Our mission


Remapping Refugee Stories is a further contribution to the historical analysis of flight from National Socialist persecution. Through its educational dimension, it enables especially younger generations to understand strategies of resilience and individual resistance in the face of political injustice and persecution.


The project is led by Prof. Dr Paula Wojcik from the University of Vienna in cooperation with Prof. Dr Werner Nell from the Martin Luther University Halle-Wittenberg (Germany). 
An international team of experts, including historians, sociologists, psychologists and educators, is working on the stories and learning materials.

Den Geflüchteten eine Stimme geben, ein Schicksal, eine Geschichte!


Remapping Refugees Stories widmet sich den Geschichten von Geflüchteten, die Opfer des nationalsozialistischen Unrechts wurden. Dabei spannen wir den zeitlichen Bogen über die Kriegsjahre hinaus, denn für viele endete ihre Reise nicht 1945. Wer sind diese Menschen, welche Wege haben sie eingeschlagen und wie sind sie mit ihren Erfahrungen umgegangen?


Anhand von 22 Fluchtgeschichten möchten wir die vielfältigen Erfahrungshorizonte von Menschen unterschiedlichen Alters, Geschlechts, Religionen und Ethnien abbilden. Wir konzentrieren uns auf die Folgen der Flucht, mögliche Traumata, bewusste und unbewusste Bewältigungsstrategien, aber auch auf die ganz pragmatischen Herausforderungen des “Ankommens” in einem neuen Leben.

Royal Navy offizieller Fotograf, Tomlin, H W (Lt). Zwischen 1939 and 1945. Public domain, via Wikimedia Commons

Interaktive Website

© Screenshot Remapping Refugee Stories


Die verschiedenen Geschichten werden auf einer webbasierten, interaktiven Weltkarte präsentiert
und mit Hintergrundinformationen zu politischen, historischen und geografischen Zusammenhängen angereichert. Detaillierte Informationen zu den Themen Flucht, Trauma und Resilienz ermöglichen User*innen einen vertiefenden Einblick.


Desweiteren stellen wir pädagogisches Material in Form von Lernszenarien für verschiedene Altersgruppen bereit. Die interaktive Website wird Ende 2024 veröffentlicht.

Unsere Mission


Remapping Refugee Stories
ist ein Beitrag zur historischen Aufarbeitung der Flucht vor der nationalsozialistischen Verfolgung.
Durch den pädagogischen Ansatz ermöglicht es insbesondere auch jüngeren Generationen, Strategien der Resilienz und des individuellen Widerstands gegen politische Ungerechtigkeit und Verfolgung zu verstehen.


Das Projekt wird von Prof. Dr. Paula Wojcik von der Universität Wien gemeinsam mit Prof. Dr. Werner Nell von der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg geleitet. Ein internationales Expert*innen-Team von Historiker*innen, Soziolog*innen, Psycholog*innen und Pädagog*innen erarbeitet die Biografien und Lernmaterialien.